• info@tandzuiver.nl

Eet uw gebit gezond

22 December, 2016 12:28

Eten en drinken zijn dingen die ons iedere dag bezig houden. Hoeveel, hoe vaak, hoe gezond, hoe lekker? Meestal denken we na over hoe het zal smaken en wat het doet met onze fysieke gesteldheid. Maar wist u dat eten en drinken ook een grote invloed heeft op de gezondheid van uw gebit? TandZuiver geeft u uitleg over welk eten en drinken helpt bij het gezond houden van uw gebit, en welk eten en drinken dit juist niét doet.

Niet gezond voor uw gebit

Alle voedingsmiddelen waar veel zuur in zit zijn schadelijk voor uw gebit, maar ook zoete producten hebben een negatief effect. De bacteriën in onze mond zetten suikers namelijk om in zuren, waardoor deze hetzelfde resultaat hebben. De zuren lossen het glazuur van uw tanden op, waardoor dit slijt. Dit leidt tot tanderosie: het steeds kleiner worden van uw tanden.

Zoals u waarschijnlijk wel weet, zijn dranken met een hoog zuur- en suikergehalte – zoals frisdrank, sportdrank en energiedrank – niet goed voor uw gebit. Wat veel mensen echter niet weten, is dat ook zoete alcoholische dranken en vruchtensappen vaak veel zuren en suikers bevatten. Het beste is dan ook om de consumptie van deze dranken te minderen. Drinkt u het toch, dan kunt u het beste een rietje gebruiken: zo komt het minder in aanraking met uw tanden.

Wat eten betreft kunt u ook het beste uitkijken met producten die suikers bevatten, zoals koek en snoep. Maar net als suiker, wordt ook zetmeel door de bacteriën in onze mond omgezet in zuren. Producten die veel zetmeel bevatten zijn brood, pasta en peulvruchten. Door het eten van deze waren loopt u een groter risico op gaatjes in uw tanden en kiezen.

Wel gezond voor uw gebit

Maar welk eten en drinken is dan wel gezond voor uw gebit? Gelukkig heel veel. Zo kunt u dranken als water, thee, koffie en melk onbeperkt drinken zonder dat het een negatieve invloed heeft op uw tanden. Dit geldt alleen als u er geen suiker aan toevoegt, natuurlijk.

Ook zuivelproducten waar geen toegevoegde suikers in zitten, zoals yoghurt en kaas, kunt u eten zonder last van uw tanden te krijgen. Daarnaast stimuleren etenswaren waar u goed op moet kauwen, zoals rauwe groenten, de speekselproductie. Dit is op zijn beurt weer goed voor uw gebit, omdat het de vorming van tandplak afremt.

Met de bovenstaande tips bent u nog beter in staat om dagelijks de gezondheid van uw gebit te beschermen. Uiteraard is het nog steeds belangrijk dat u tweemaal per jaar de tandarts te bezoeken en dagelijks goed uw tanden te poetsen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.

7 manieren om tandpasta anders te gebruiken Blijf af van mijn tandarts